Mee Hiris Homemade




Hi Semua. Pagi tadi tak tau nak masak apa. Last last keluarkan tepung uli ,canai, hiris dan celur. Jadilah mee hiris versi saya.haha.

saya cuma guna 
separuh paket tepung gandung anggaran 500gram
satu biji telur
sedikit garam
satu sudu kecil air kapur
dan air anggaran satu gelas.

saya malas nak keluarkan mesin mee. maka saya canai saja dan hiris . kemudian direbus sebentar dengan letak sedikit minyak masak dalam air mendidih tu. Angkat dan toskan. Boleh goreng seperti biasa. saya cuma goreng separuh saja dari adunan sebab kalau 500 gram tepung tu daoat dalam sekilo mee kuning. 



saya rebus sikit demi sikit sambil mencanai.

mee goreng tu saya buat mee simple je. cuma guna

1 biji bawang besar-kisar
3 ulas bawang putih-kisar
3 sudu besar cili kisar

tumis sampai garing dan masukkan hirisan dada ayam atau fish cake atau apa saja protein yang awak suka. masukkan 3 bij telur , 2 sudu kicap manis, 2 sudu sos tiram dan gaulkan mee tadi. jika kurang garam tambah sikit lagi garam atau kicap masin pun boleh. tambah sayur kesukaan dan siap! 





Post a Comment

0 Comments